Випереджальне навчання орієнтоване на успішне навчання всіх учнів, дає їм можливість набути навички, необхідні для спілкування та співпраці.
Основні принципи
Успіх — основна умова розвитку учня; комфортність навчання; попередження помилок, а не робота над ними. Диференціація (відповідні завдання для кожного); послідовність, системність подачі змісту навчального матеріалу; індивідуалізація навчання.
Випереджальне введення деяких складних питань програми (перспективна підготовка); коментоване управління, використання опорних схем, наступність навчання.
Комп'ютерні (інформаційні) технології навчання спрямовані на формування навичок роботи з інформацією, дослідницьких умінь, уміння приймати оптимальне рішення, цілісне інформаційне забезпечення.
Основні принципи
Оптимальне поєднання індивідуальної й групової роботи; підтримання психологічного комфорту; принципи адаптивності, управління.
Використання на всіх етапах процесу навчання; формалізована модель змісту, статистична, текстова, графічна, ілюстративна інформація; надання індивідуальної допомоги учням.
Проблемне навчання — така організація процесу навчання, в основі якої лежить стимулювання викладачем самостійної пошукової діяльності школярів із розв'язання навчальних проблем і в ході якої формуються нові знання, уміння, навички та розвиваються здібності, активність, зацікавленість, ерудиція, творче мислення та інші особистісно значимі якості.
Технологія програмованого навчання — навчання на основі науково розробленої програми, яке враховує індивідуальні особливості учнів.
Управління засвоєнням навчального матеріалу за допомогою машин; навчальний матеріал — сукупність невеликих блоків інформації.
Покрокове розкриття і вивчення навчального матеріалу, використання спеціальних технічних засобів, забезпечення зворотного зв'язку.
Система розвивального навчання
Основні принципи
Високий загальний розвиток особистості; гармонізація змісту.
Цілеспрямований розвиток на основі комплексної розвивальної системи; системність і цілісність розкриття змісту; провідна роль теоретичних знань; навчання на високому рівні утруднень при вивченні навчального матеріалу; просування у вивченні матеріалу швидкими темпами; усвідомлення учнем процесу учіння; залучення раціональної та емоційної сфери; індивідуальний підхід.
Кожний елемент знань засвоюється у зв'язку з іншими; розвиток спостережливості та пізнавального
Інтересу; використання колективних та індивідуальних форм, інформаційних і пошукових методів; стимулювання самостійної діяльності учнів.
Сутність модульного навчання полягає в тому, що учень самостійно досягає конкретної мети навчально-пізнавальної діяльності в процесі роботи з модулем. Модуль — це цільова функціональна одиниця, в якій навчальний зміст і технологію оволодіння ним об'єднано в систему високого рівня цілісності.
Особистісно орієнтоване навчання. Така організація процесу навчання, в основі якої лежить визнання індивідуальності, самобутності, самоцінності кожної людини, що вимагає забезпечення розвитку і саморозвитку особистості учнів виходячи з виявлення його індивідуального, неповторного, суб'єктивного досвіду, здібностей, інтересів, ціннісних орієнтацій, можливостей реалізувати себе в пізнанні, навчальній діяльності, поведінці.
Кооперативне навчання. Така організація процесу навчання, в основу якої покладено навчання школярів у малих групах, побудоване таким чином, що основна відповідальність за пізнавальний процес лежить на самих учнях (навчання, орієнтоване на учня).
Інтерактивне навчання. Це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів: співнавчання, взаємонавчан-ня (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання.
Проектне навчання. Один з варіантів продуктивного навчання, метою якого є не засвоєння суми знань і не проходження освітніх програм, а реальне використання, розвиток та збагачення власного досвіду учнів та їх уявлень про світ. Виходячи зі своїх інтересів, діти разом з учителем проектують вирішення якого-небудь практичного завдання.